pondělí 19. ledna 2015

Jak jsem se nechala nadchnout paleodietou - týden první.

Co vám budu povídat. Jsem experimenátor. Nadšená pro zdravou výživu stejně jako pro vynikající italskou i francouzskou kuchyni a současně žijící víc v ideálech, než v praxi.
V létě jsem četla poprvé knihu Jídlo na prvním místě a musím říct, že mě ohromila. Na jednu stranu to pro mě bylo téměř scifi čtení - něco, s čím jsem se v životě nesetkala, na druhou stranu co argument, to samé odkazy na mnoho výzkumů a to je voda na můj mlýn. Když v závěru autoři navrhli zkušební plán s radikálními výsledky za 30 dní (s názvem Whole 30), říkala jsem si, že za to fakt nic nedám. Nicméně pak přišly pochyby - jak by ne, když jsem z podobných důvodů v životě už inklinovala k makrobiotice, raw a podobným směrům (aniž bych teda kdy dosáhla radikálnosti v kterémkoli z nich). Přesně, jak se mi směje můj manžel - z extrému do extrému (a já to vim a směju se tomu taky - a vzápětí padám do beznaděje, že nevím kudy teda jít). Ale co mám dělat, když mi někdo naslibuje a vědecky podloží, že se mi změní život, že jo. To já pak neodolám.



Paleo strava kopíruje způsob jídla, kterým se živili naši předci od paloeolitu do nástupu zemědělství. Tedy miliony let proti pár tisícům, během kterých jsme se dle některých vědců stále nestihli přizpůsobit. V úplně laické zkratce to tedy znamená, že jíte to, co volně roste v přírodě a nebylo vyšlechtěno jako obilí (tedy ovoce, zelenina, ořechy, omezeně semena) a to, co můžete ulovit (tedy maso a vejce). Zákaz je tedy uvalen na veškeré obiloviny, dokonce i luštěniny (vše je v knize vědecky zdůvodněno), mléčné výrobky, cukr a samozřejmě jakékoli průmyslově zpracované potraviny. No. Takže z toho vyplývá bezlepková a bezsacharidová dieta vhodná i pro ty, co jsou alergičtí na mléko. Paleodieta taky slibuje obrosvké úbytky na váze, čehož bych se já teda nerada dočkala, ale pro ty, co to potřebují to je určitě šance. Nechci to nijak dál rozebírat, v odkazech najdete všechno potřebné.

Přidám jen svou malou úvahu. Jak už jsem psala, na začátku mi přišlo jako scifi vyřadit obiloviny a luštěniny (s tím ostatním jsem se už aspoň nějak setkala a argumenty chápu). Ale co je špatného i na bezlepkových obilovinách (jáhly, pohanka, částečně lepkové ovesné vločky), ze kterých jsme byli zvyklí vařit vynikající ranní kaše nebo na celozrnné mouce? Chápu samozřejmě bílou mouku a pšenici obecně, to je mi jasné (kniha Život bez pšenice mě taky celkem přesvědčila). Ale tohle? Nicméně ok, je to jen třicet dní a jelikož nejde jinak o dietu, kterou bych při kojení a asi ani jinak nepodstupovala, ale o zdravý životní styl, tak jsem to zkusila. Musím říct, že mě první plánovací den přepadla bezmoc - CO TEDA VLASTNĚ BUDEME JÍST? No... zeleninu, zeleninu (někdy si to lidi pletou s masožravou dietou, ale tak to fakt není), maso, trochu živočišných tuků jako sádlo a máslo plus kokosový a olivový olej a ovoce... Doporučeno samozřejmě vše pokud možno v biokvalitě, minimálně ale vejce a většina masa. Plánování prvních snídaní byla nejdřív španělská vesnice, ale pak mi to postupně začalo do sebe zapadat a už po týdnu můžu říct, že to mělo smysl minimálně v tom, že jsem snědla tolik zeleniny za týden jako za celý život ne a že konečně nemám za hodinu po snídani hlad. Ano, jsem živým důkazem, že pomalé sacharidy - jakkoli celozrnné jsou vlastně docela rychlé a rozhodně mě nezasytí na celé dopoledne. Nemáte taky někdo tu zkušenost?

Druhá mega výzva pro mě byl cukr. Já - milovník sladkostí, čokolády a vůbec čehokoli, zvlášť teď, v těhle vyčerpaných časech, kdy vstávám x krát za noc k dítěti. Ano, já a čokoláda jedno jsme.
Jelikož všechno špatné je pro něco dobré, začala mě pálit žáha. Urputně. Projevuje se to stálým tlakem v krku ve dne, v noci. Když se mi to stalo posledně, trvalo to tři čtvrtě roku. Když mi něco je, umím zabrat. Takže to byl poslední impulz přestat váhat a odsouvat whole 30 donekonečna, nebo to zkoušet jen tak napůl (nebo na čtvrt - znáte to...).
Každopádně jsem první týden dala! A co teď napíšu, myslím úplně vážně - když jsem to dala já, dá to kdokoliv! Navíc, existuje spousta paleodezertů - ty jsou ale "povoleny" až po absolvování whole 30 - vysvětlit proč je zdlouhavé - všechno je to v knížce (v principu jde o "vyhubení" cukrového démona, psychické i fyzické závislosti). Ale jak to půjde dál uvidíme. Každopádně už "jen" tyhle dva bonusy mě nadchly tak, že určitě vydržím i druhý týden:)

A tak:

moje zkušenosti s prvním týdnem na whole 30:
- energie mám zhruba stejně (brutální únava stejně jako před týdnem:), způsobená ale především celodenní a celonoční péčí o batole, které v noci nespí
- pálení žáhy na den ustoupilo, ale zhoršeno "raw" snídaní - avokádo, jablko, mrkev, mandle, hroznové víno, citrónová a pomerančová šťáva - něco z toho mi evidentně nesedlo - nebo možná ta raw úprava-neúprava - syrové snídaně v zimě možná nejsou to pravé, nebo moc tučné avokádo nebo slupky z jablek a vína? Od té doby žáha pálila nonstop stále 3 dny, po té opět povolila
- jen zelenina k snídani rozhodně nestačí
- vypuštění obilovin vlastně paradoxně nezpůsobilo žádný kolaps - naopak jíme mnohem zdravěji - místo obligátního chleba a pečiva jíme večer jen zeleninu (a někdy maso, vajíčko), což by mi asi schválil každý doktor
- ranní rozklepanost
- cukr chybí i nechybí, jím teda banány - asi 7 za ten týden...) a smoothie, rozinky, trochu ovoce, které by se během whole 30 nemělo, ale po pročištění a otestování individuálních reakcí se může
- všímám si, že málo piju - mám vysušené rty
- z výživových doplňků mi chybí sehnat už jen hořčík
- uvažuju o testu potravinové intolerace, za ty peníze to stojí asi

Co vy, taky experimentujete s výživovými směry? Co se vám osvědčilo?

5 komentářů:

  1. Ahoj. Tiez ma zaujima zdrava strava a skumam rozne smery a aj studie. Ale riadim sa nakoniec svojou intuiciou :) whole 30 ma zaujalo, no ked som to prestudovala blizsie, prisla som na to, ze mi je absolutne proti srsti. Nielenze by som si tazko zvykala na danu stravu ;) ale ani odborne sa mi to nejavi uplne tip top. Ked uz cituju tolko studii proti sacharidom, nech vymenuju aj mnozstvo dalsich studii dokazujucich napr.vplyv konzumacie masa na zvysenie rizika kardiovaskularnych chorob. Nie nie som vegetarian :))) ale nemozem si pomoct, zda sa mi to neobjektivne, osobne si myslim, ze je to trochu prehnane a ked som si prezerala ich webovu stranku, nadobudla som pocit ze je to len hit na zarobenie penazi. Ale to je len moj nazor:) mozno som velky pesimista. Kazdopadne ta obdivujem, mas velku silu :) kristinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj. Máš určitě pravdu, že nezmiňují moc studie o škodlivosti masa. Řeší to jednoduše tím, že škodlivost masa pochází především z toho, jak se se zvířatama dneska zachází, co se jim dává žrát, jejich stres atd., čímž se do masa vylučuje všechno to špatný. A že biomaso tenhle problém řeší. O kardiochorobách jsem to pochopila tak, že problém tkví v kombinaci tuk plus cukr plus případně ještě mouka - to je základ všeho zla v cévách. Ale tuk z biomasa v nepřehnaném množství je ok. No a jejich web - je to asi jako u všech úspěšných bloggerů - prostě je něco bavilo, začalo se to osvědčovat a šířit, tak tím začli vydělávat a proč by si teď nepřidali, když se jim povedlo z toho udělat hit. Já je nebránim, jen mám dojem, že to za ten pokus prostě stojí. Sama ale nevím, zda bych celý život vydržela bez sladkostí, parmazánu, smetany, těstovin, pizzy a tak:) a hlavně co bych dělala se všema těma mýma milovanýma kuchařkama:))

      Vymazat
    2. Tak tie kucharky by mrzeli aj mna :))) priznam sa, ze ja sa pri malom dietati stravujem hrozne a uz sa zacinam citit zle. Preto som si studovala whole 30, dufala som ze mi da navod alebo inspiraciu na zmenu. Ale nakoniec mu nedoverujem (povolena je tam aj slanina- nasytene zivocisne tuky, karcinogeny, sol... opat, nie ze by som si slaninu obcas nedala, ale je to nieco pri com uplne klesla moja dovera voci tomu programu :) ale urcite su tam aj pozitiva, napr.velke mnozstvo zeleniny... som zvedava co napises po mesiaci.mozno sa nakoniec na to dam aj ja - ved zivot neni cierno-biely;)))) pozdravujem ta.kristinka

      Vymazat
  2. Držím palce, stojí to za to! Jen pak po čase nesklouznout ke starým návykům...

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, já její obdobu držím vždy na začátku roku - ale spíše kvůli hubnutí než čemukoliv jinému :-) Víc jak 2 týdny je to ale už na mě moc kruté, tak jenom takhle krátce. Jsem zvědavá, jak dlouho Ti to vydrží. S.

    OdpovědětVymazat